Istanbul a a világ kultúrájának egyik bölcsője. Kr.e. 6-700 évvel a város - igaz más néven - már virágzó, nyüzsgő életet élt. Ezért mindenképpen érdemes ellátogatni ide, nem is egyszer, hiszen egy élethossz sem elegendő annak a csodának a befogadásához, ami itt vár reánk. Mostani írásomban viszont csak arra a nyüzsgő hajóséletre szeretnék kitérni, ami itt fogadja az utazót.
A Boszporusz tengerszoros, meglepően üresen
Istanbul Európa és Ázsia határán fekszik, a város egyik része a Boszporusz (tr:Bogaz) ázsiai, másik része a szoros európai partjain terül el. Az európai oldalt kettéosztja az Aranyszarv-öböl illetve az abba beleömlő két folyó. A város életéhez szervesen kapcsolódik a hajózás, hiába áll két híd a tengerszoros felett, illetve van egy vasúti alagút alatta, a két földrészen álló negyedek között a legfontosabb kapcsolatot számtalan nagy és közepes személyhajó, komp, átkelőhajó jelenti. Csúcsidőben igazi nyüzsgés okán dolgoznak meg a hajók vezetői a fizetésükért, számtalan vizijármű keresztezi egymás útját a habokat szelve, miközben folyamatosan valamelyik irányba nagy, vagy hatalmas tengerjáró hajók haladnak a Márvány- és a Fekete-tenger között, az őket kísérő boxerekkel együtt.
Folyékonygáz-szállító tankhajó halad a Boszporuszon a Fekete-tenger irányába.
A menetrendszerinti hajóközlekedés az Istanbul Sehir Hatlari látja el, illetve szervezi, saját és alvállakozói hajókkal, amelyek 500-2500 személyesek. A vonalak egy része csak átkelést létesít a két part között, de vannak sok megállós hosszú vonalak is, a környékbe, illetve a Herceg-szigetekre kijáró elővárosi hajóvonalak, illetve autószállító komp is jár városon belül, meg a környező szigetekre egyaránt. Ezen felül számtalan kedvtelési-, halász-, városnéző-, hatósági-, szemétszedő-, és néhány távolsági hajó is járja a tengert itt.
Konténerszállító hajózik be a Boszporuszra a Márvány-tengerről
A biztonságos hajózáshoz elengedhetetlenül folyamatosan kitérő manőverek, lassítások, gyorsítások válnak szükségessé. Gyakori a többes talákozás, az egymás elől kitérő kisebb hajók egyszerre térnek ki közben nagyobb társuk elől.
Folyékonygáz-szállító tankhajó és helyi személyforgalmat ellátó termes személyhajó találkozik a szoros vizén
A helyi személyforgalom reggeltől reggelig zajlik, a szigetkre/ről éjjel 1-2 óra körül is indul hajó, a nap 24 órájában nincs megállás Istanbulban. Jómagam több napot töltöttem el a városban, alkalmam volt utazni kis és nagy hajókon rövid és hosszútávon egyaránt. Ami számomra, és talán a legtöbb értő ember számára igencsak szemet gyönyörködtető, az a 80-as ével első felében épült különféle méretű helyiforgalmú termes személyhajók serege. Jó vonalú, megnyerő formájú, "igazi" hajók, tengerállóak, igen stabilan haladnak a partmentén kialakuló nagyobb hullámzásban is, manőverező képességüket igen jónak láttam, erős motorral kellemes sebességet értek el haladtukban. Néhány képet ideteszek a különféle változatokról. Kerül közéjük komp, illetve modernebb személyhajó is. Az egyik jármű ismerős lesz azoknak, akik a Balatont ismerik, hiszen az ottani MS Szent Miklós egyike annak a sok "kis" hajónak, amelyek most is résztvesznek az Istanbul körüli forgalomban.
Az Eminönöből induló kompok jelentős gépjármű és személyforgalmat bonyolítanak le az ázsiai irányba és onnan vissza
Igazi, hajó formájú hajó az M/V Istanbul 9, az Aranyszarv-öböl vizén
Kadiköy hajóállomása öblözetben van, ide érkezik az M/V Ahmet Hulusi Yildirim, háttérben a kikötőnegyedet a Márvány-tengertől elválasztó kettős hullámtörő gátrendszer egyik tagja
Még egy kép róla, mert annyira jól néz ki a sirályok felhőjében, hogy nem lehetett nem lefotózni.
M/V SH Fatih, a kisebbek egyike. A hajó orránál a használaton kívül álló Istanbul-Haydarpasa pályaudvar épülete
A képeken látható, de azért le is írom. Minden hajó távműködtetésű ajtóval és hidraulikusan kinyíló, szintbeálló, hullámmozgáskövető járóval van ellátva. Ezeket a személyzet gombnyomással működteti. A következő képen jól megfigyelhető lesz ez a rendszer, mivel a kis hajókon (Balaton - M/S Szent Miklós) ez az orron van. Ezek a hajók csak megtűzik a mólókat, ha a tartózkodás a gyors ki-be szállásból áll nem is kötik meg őket, a kétgépes hajót a hajóvezető tartja a beszállólépcsőhöz támasztva pozícióban.
Igen, ő a balatoni Szent Miklós MS egyik testvére a rengeteg közül, M/V Perihan Yilmaz, Kadiköy állomáson
M/V Prof. Dr. Fuat Segzin beszállít Eminönü mólón, a kép előterében látható lépcsők, rampák a kisebb, orral tűző hajók csatlakozási pontjai, erre nyílik rá a hidraulikisan összehajtott járó
M/V Prof. Dr. Fuat Segzin fordul át az Aranyszarv-öblön Eminönü állomás felé
A sorozat utolsó képe, Prof. Dr. Fuat Segzin Boszporusz felé tart Eminönüből
M/V SH Kücüksu, hát igen... más formavilág...
A fenti képen látható hajó bár teljesen komp formájú, kapui is vannak és kétirányú, mindig előre megy, de csak személyszállító jármű, nagy kényelmes utastérrel és jó kilátást adó fedélzetekkel. És nem is lassú. A következő képen közelről is megcsodálható. Érdemes összevetni a Balatonra beszerzett új személyhajókkal, azokhoz képest mennyivel prakitkusabb a jármű, jobb helyt van a kerékállás és leírhatatlanul jobb kilátási lehetőségei vannak az utasoknak. Ég és föld!
M/V SH Kücüksu
Istanbul jó hely. Nem csak hajósoknak. A város magával ragadó, és nagyon sok élménnyel marasztalja az utazót. Csak látni kell és megszeretni!
(Schmidt L. Valentin)